بارگیری...
تفاوت چوب روس و راش

تفاوت چوب روس و راش

چوب روسی چیست؟

امروزه می‌ توان چوب را از جمله فرآورده‌های پرمصرف در صنعت تلقی کرد. در هر کشوری با توجه به اقلیم متفاوت و نوع درختان آن منطقه، نوع خاصی از چوب بیشتر موجود است که در کشور ما در مناطق شمالی کشور چوب راش بیشتر وجود دارد.

اگر تاکنون برای خرید مبلمان، سرویس خواب، آینه کنسول، میز تلویزیون،ویترین، جاکفشی و اقلامی از این قبیل به مراکز خرید رفته باشید، نام چوب روس و راش به گوش شما خورده است. انواع چوبی که از کشور روسیه به ایران وارد می‌شود در بازار ایران با نام چوب روسی شناخته شده که تنوغ وسیعی دارد.

چوب‌های وارداتی روسی انواع مختلفی از جمله نراد، کاج، بلوط، نوئل و … داشته و اغلب به رنگ سفید یا کرم مایل به قهوه‌ای یا قرمز هستند. این چوب‌ها که از گونه‌های مختلف درختان نرم یا سخت گرفته می‌شود در فواصلی از سال که در روسیه هوا مناسب است برش می خورد و به صورت روکش نیز توزیع می شود.انواع چوب روس که وارد ایران می شود را می توان به انواع کاج‌ (مانند نراد، ساسنا و یولکا)، بلوط و انواع لمبه‌های روسی اشاره کرد.

کاربرد چوب روسی

از جمله کاربرد چوب روس می توانیم به پالت سازی و زیر سازی سقف،انواع قرنیز، زهوار و نبشی،کاغذسازی و الیاف سازی،کف پوش و دیوار پوش،قایق سازی،ساختمان سازی و نرده کشی، ساخت میز تلویزیون،آینه کنسول و سایر لوازم چوبی اشاره کرد.

مزایای استفاده از چوب روسی

به غیر از زیبایی چوب روسی همراه با گره‌های چشم‌نواز، استحکام بالای این چوب آن را به یکی از فرآورده‌های پرمصرف در صنعت تبدیل کرده است.چوب‌ درختان روسی با قابلیت انعطاف پذیری و ارتجاعی بالا کار را برای مصرف کننده آسان می‌کند. برای مثال در بسیاری از نقاط دنیا از این چوب برای فرم دهی به نمای بیرونی و داخلی استفاده‌ می‌شود.

چوب روسی دارای قابلیت سنباده زنی راحت است و همین امر باعث شده در صنعت مبلمان سازی، در و پنجره چوبی، سازه های چوبی مانند آینه کنسول و .. مورد استفاده زیادی قرار گیرد.مهم‌ ترین مزیتی که در اکثر چوب‌های روسی دیده می‌شود خاصیت الاستیسیته یا کشسانی آن است. این خاصیت به چوب‌ اجازه می‌دهد تا در صورت ضرب‌دیدگی در زمان کار آن را به حالت اولیه در آورد.همچنین باعث تحمل فشار زیاد نیز می شود.

سبکی چوب‌ روس، الیاف بلند و خمیر سفید رنگ باعث شده از چوب روس در تولید کاغذ نیز استفاده کرد.مزیت دیگر این چوب استفاده‌ی راحت از انواع پیچ و میخ در آن است. این امر به نجاران کمک می‌کند تا در هنگام سرهم کردن قطعه کار متحمل سختی نشوند.

معایب استفاده از چوب روسی

بعضی از چوب‌های روسی در مقایسه با بعضی دیگر بستر مناسبی برای لانه کردن حشرات و رشد قارچ‌ها دارند. این موضوع باعث ایجاد لکه‌های رنگی روی چوب شده که نه تنها به زیبایی کار آسیب می‌زند بلکه چوب را بسیار آسیب‌پذیر کرده و از استحکام و مقاومت آن به شدت می‌کاهد.

 چوب راش

در ایران سه سرده از تیره ی فاگاسه به نام های راش،بلوط و شاه بلوط وجود دارد.از نوع راش 10 الی 13 گونه وجود دارد که گونه راش شرقی در ایران وجود دارد.

درخت راش دارای ریشه های سطحی می باشد و برای جنگل های با خاک کم مناسب است، از این رو درخت راش در بلندی های کوهستان فراوان است.در ایران در استان های مازندران و گیلان در ارتفاع 2000 متر از سطح دریا درخت راش وجود دارد.درخت راش دارای شاخ و برگ های فراوانی است و به اصلاح به درخت سایه پسند معروف می باشد.

درخت راش در شرایط مطلوب بین 5 الی 6 سال و در شرایط ناسازگار 15 سال یک بار میوه ی فراوان می دهد.میوه ی درخت راش 7 درصد روغن دارد.ارتفاع درخت راش خیلی زیاد می شود و به 35 متر و قطرش به یک و نیم متر می رسد.عمر درخت راش 200 تا 250 سال است.

کاربرد های چوب راش

چوب راش در ساخت انواع مبلمان، در و پنجره، میز و صندلی و میز ال سی دی،کنسول و جاکفشی و غیره به کار برده می شود.

مزایای چوب راش

چوب راش دارای بافتی است که در برابر حشرات چوب خوار و قارچ هایی که چوب را فرسوده می کنند مقاوم می باشد.از این رو دارای طول عمر بالایی می باشد.یکی از راه های تشخیص چوب راش از سایر چوب ها رنگ کرم مایل به قرمز چوب راش و سنگینی متوسط این چوب می باشد.

اگر منطقه ای که در آن از چوب راش استفاده می کنید، در معرض رطوبت بسیار زیاد قرار نداشته باشد، مبلمان چوب راش برای مدت زمانی طولانی و در طول سالهای زیادی دوام می آورد.همچنین، کاربرد چوب راش برای میز و صندلی ناهارخوری مناسب است.

معایب چوب راش

یکی از معایب چوب راش این است که رطوبت زیادی را جذب می کند. بنابراین، منطقی است که چوب راش برای کاربرد به عنوان مبلمان فضای باز یا در مکانهایی با هوای بسیار مرطوب، مناسب نباشد؛ چراکه واکشیده می شود و به سرعت از بین می رود.ممکن است درهای کمد دچار واکشیدگی بشوند. اگر کمد مورد استفاده، در خانه ای نزدیک ساحل باشد، رطوبت زیادی را به خود جذب کرده و پس از مدت زمان مشخصی، باز و بسته کردن درب آن بسیار دشوار خواهد بود.

البته، کاربرد چوب راش در بیشتر آشپزخانه ها یا سرویس های بهداشتی، به همین دلیل توصیه نمی شود.همچنین، در مکانهایی مانند پاسیو که احتمالا چوب خیس می شود یا در معرض رطوبت صبحگاهی یا شامگاهی قرار می گیرد، نباید از چوب راش استفاده کنید.

از دیگر معایب چوب راش می توان به سنگین بودن،گران قیمت بودن نیز اشاره کرد.از این رو در صنعت چوب برای به صرفه بودن استفاده از چوب آن را به شکل روکش در می آورند که در واقع لایه نازکی از چوب می باشد که بر روی ام دی اف یا نئوپان می چسبانند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق صفحه تماس با ما نشانی و شماره تماس ما را داشته باشید.

مطالب مرتبط:

چوب راش/www.seyediwood.ir

نظرات کاربران

نظر بدهید